نسل 3

**** و اینک نسل سومی ها در انتظار خلق حماسه ای دیگر در جبهه ای دیگرند ****

نسل 3

**** و اینک نسل سومی ها در انتظار خلق حماسه ای دیگر در جبهه ای دیگرند ****

پرسش و پاسخ های دانشجویی در مورد جبهه پایداری

«دانشگاه پردیس فنی تهران»

سوال1:

هدف از تشکیل جبهه پایداری  چه بوده؟

جواب استاد: گروه های مختلفی از شهر های مختلف می آمدند خدمت آیت الله مصباح و می گفتند شرایط اقتضا می کند که پرچمی برداشته شود و همه بچه حزب الهی ها گرد این پرچم جمع شوند و همه هم شما را قبول دارند. همه به این نتیجه رسیدیم که زمان کار فردی به پایان رسیده، اینطور نیست که کار فردی اثر نداشه باشد ولی اثر کار جمعی بیشتر است. لذا به نتیجه رسیدیم کار را به صورت گروهی پی بگیریم.

و از طرف دیگر حضرت آقا با حزب مخالف بودند ولی با تشکل موافق هستند. در کرامانشاه نیز این مطلب را فرمودند.

حضرت آیت الله مصباح فرمودند حضرت آقا در جمع مجلس خبرگان که پخش هم نشد فرمودند: من تشکلی می پسندم که ویژگی حزب غربی را نداشته باشد یعنی هدفش قدرت نباشد ولی هدفش تبلیغ اسلام  و کانل کشی به تمام نقاط کشور باشد و بعد هم به فراتر از مرز ها. این تشکل اگر به قدرت هم برسد برای آن هدف است ولی هدف آنها قدرت نیست و تصریح کردند من با حزب مخالفم. این تشکل با همین هدف شکل گرفت.

این اتفاق در انقلاب هم افتاد. هدف این نبود یک سری از قدرت بروند و ما به قدرت برسیم. و اشکال توی این نبود که آنها کرواتی بودند و الان ما که روحانی هستیم به جای آنها به قدرت برسیم و ما کاره ای بشویم. حضرت امام و تشکل های.

انقلابی هدفشان قدرت نبود ولی از قدرت برای تبلیغ اسلام بهره گرفتند. کدام یک از ائتلاف هایی که الان تشکیل می شود هدفشان اسلام است؟ این طور چیزی جایش خالی بود. مثل آیت الله خوشوقت با این تشکل دنبال پر کردن جیبش نبود.

 ویژگی مهم این تشکل هم این است که زیر نظر شورای فقها تشکیل شده است. و روز به روز هم دارد مستحکم تر می شود و اگر توی انتخابات هم شرکت می کنیم برای این هدف است. و آیت الله مصباح فرمودند: اگر شما هم از این کار ها هدفتان این باشد که شغلی در دولت آینده داشته باشید شما هم با آنها تفاوتی نخواهید داشت. و حضرت استاد می فرمودند سعی کنید همان ویژگی هایی که حضرت آقا برای رئیس جمهور گفتند، تشکل شما هم همان ها را داشته باشد یعنی ویژگی های منفی حزب ها و تشکل های قبلی را نداشه باشد. سرّ زمین خوردن تشکل های قبلی هم همین حب دنیا بود و سعی کنید تشکل شما به دور از حب دنیا باشد.

 

*****************************************************

سوال 2:

آیا معرفی نامزد، با گفتمانی بودن جبهه منافات ندارد؟

در مورد جبهه پایداری یکی از نقد های خیلی بزرگی که وارد است این است که با معرفی کردن یک نامزد راه تعقل را بر دیگران می بندند. جبهه وقتی شکل گرفت قرار بود گفتمان را مطرح کنند و مردم خودشان انتخاب کنند. ولی بعد از یک سری همایش های گفتمانی به انتخابات مجلس که رسیدند لیست دادند. و الان هم که به انتخابات ریاست جمهوری رسیدیم هنوز کاندیدا ها معلوم نشده جبهه کاندید معرفی کرد. و با توجه به اینکه در راس این جبهه آیت الله مصباح است همه به اعتبار ایشان یک کاندید را انتخاب می کنند.

جواب استاد: اصل اینکه جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است شکی نیست ولی جبهه پایداری در هیچ جا نگفتند چون ما یک جبهه گفتمانی هستیم نامزدی معرفی نخواهیم کرد. اتفاقاً خیلی سایت ها در آغاز کار جبهه گرفتند که جبهه گفتمانی است و کاندید معرفی نخواهد کرد.

در مورد جبهه هم همین فضا سازی را کردند و بعد از فضا سازی گفتند جبهه خلاف تعهداتش عمل کرد. ولی آقا تهرانی از همان اول موضع گیری کرد و گفتند: ما نامزدمان را بر اساس گفتمان معرفی می کنیم نه بر احساس دوستی و طائفه ای و حتی وابستگی به خود تشکل هم ملاک نمی باشد.

 جبهه گفتمانی است ولی نامزد را بر اساس گفتمان معرفی می کند. گفتمانی یعنی همین.

معنی اینکه ما گفتیم جبهه گفتمانی است این نیست که فردی را معرفی نمی کنیم. و دبیر کل جبهه هم موضع گرفتند.

بالاخره ما یک جبهه سیاسی فرهنگی هستیم نیامده ایم فقط یک سری مسائل اخلاقی و سیاسی مطرح کنیم. قاعدتاً مسئله انتخابات یک مسئله مهم است و اگر ما می خواهیم یک گفتمان را گسترش دهیم بهترین راهش این است که

عرصه را در دست بگیریم. تا عرصه سیاسی کشور دست دیگران باشد شما نمی توانید گفتمانتان را گسترش دهید. البته می شود ولی با سرعت کم.

به عنوان مثال حضرت آقا در قم گفتند این اسلامی کردن علوم از ضروریات است. از امرو پایه ای و مبنا ای است. بعد فرمودند: اگر آن کاری که آیت الله مصباح در اوائل انقلاب شروع کردند در مجموعه همکاری حوزه و دانشگاه گذاشته بودند انجام شده بود ما الان خیلی جلو بودیم. بعد آه سردی کشیدند که حیف شد که نشد.

کار آیت الله مصباح کار نبود؟! ایشان که روزی 17-18 ساعت با مجموعه شان کار می کردند. پس چه شد؟ مسئله این بود که مجموعه ای که کار ها دست آنها بود در عرصه مسئولیت بودند اینها فضارا باز نمی کردند لذا کار متوقف شد.

الان یک دولت اصول گرا آمد سر کار امید این بود که این اتفاق بیافتد. حضرت آقا هم به آیت الله مصباح فرمودند: حاج آقا آن دولتی که شما می خواستید بوسیله آن در دانشگاه تحول بوجود بیاورید همین دولت است، واقعاً هم همین طور بود. تنها کسی که شعار انقلاب می داد همین بود و چند سال هم و چند سال اول هم خوب کار کرد.

دولت هم اعلام آمادگی کرد. ما هم افرادی را برای این کار معرفی کردیم.

ما خدمت آیت الله مصباح رفتیم و گفتیم ما کار را تا اینجا رسانده ایم.

ایشان نگاهی کردند و گفتند چشمم آب نمی خورد. که این کار بشود. اتفاقاً همین طور هم شد. چون اعتقادش در آن مجموعه نبوده این اتفاق نیافتاد. این اسلامی سازی علوم زمانی اجرا می گردد که کسی سر کار بیایید که این حرف ها را قبول داشه باشد.

لذا لازمه اینکه گفتمان اجرایی یک مجموعه اجرایی شود این است که بدنه اجرایی هم تحت اشراف جریان گفتمان ساز باشد.

اگر ما به ینجا برسیم ما می توانیم این گفتمان را عملی کنیم.

پس ما باید تلاش کنیم با این قدرتی که داریم برای اینکه کسی را سر کار بیاوریم که به این حرف ها اعتقاد داشته باشد. اگر ما از این ظرفیت استفاده نکنیم فردای قیامت باید جواب بدهیم. و اگر نیاییم. فردا کسی رای می آورید که یا صالح نیست یا اصلح نیست.

بنا بر این نگاه ما همان نگاه گفتمانی است ولی برای پیش بردن گفتمان لازم است این اتفاق بیافتد.